احتمال زردی نوزاد در مادران دیابتی

دیابت و تاثیر آن در بروز زردی نوزاد مادر دیابتی، آسیب‌شناسی و عوارض

 

چکیده:

دیابت در دوران بارداری اثرات متعددی بر روی مادر و به‌ویژه جنین و احتمال زردی نوزاد دارد.

هیپرگلیسمی (دیابت) مادر موجب تحریک ترشح انسولین و هیپرپلازی (افزایش )سلول‌های بتای جنین می‌شود.

هیپرانسولینیسم جنین موجب ماکروزومی، افزایش متابولیسم پایه، افزایش مصرف اکسیژن و

حتی هیپوکسی جنین می‌شود که منجر به تحریک ترشح اریتروپویتین، هیپرپلازی گلبول‌های قرمز (احتمال زردی نوزاد) و افزایش هماتوکریت می‌شود.

پلی‌سایتمی(افزایش گلبول های قرمز) باعث اختلال در مسیر گردش خون و زردی نوزاد در مادران دیابتی ناشی از هیپربیلیروبینمی (افزایش بیلی روبین) می‌شود. هیپرگلیسمی می‌تواند باعث تشدید تولید رادیکال‌های آزاد اکسیژن در میتوکندری بافت‌ها شده که درنهایت منجر به تشکیل هیدروپروکسیدهایی می‌شود که مهارکننده پروستاسایکلین هستند. افزایش اریتروپویتین موجب پلی‌سایتمی و نیز تحریک ترشح کاتکول‌آمین‌ها شده که درنهایت موجب افزایش احتمال زردی نوزاد ، افزایش فشار خون و هیپرتروفی قلب می‌شود. عارضه اخیر ممکن است یکی از دلایل مرده زایی درموارد دیابت بارداری بد کنترل‌شده باشد. کنترل مناسب قند خون مادر پیش از بارداری و در تمام طول بارداری موجب کاهش قابل توجه این عوارض می‌شود.

 

دیابت
دیابت و احتمال زردی نوزاد در مادران دیابتی

تجربه یک مادر در خصوص دیابت بارداری

 در 27 هفتگی با انجام آزمایش قندخون مشخص شد که به دیابت بارداری مبتلا هستم. البته این بارداری چهارمم بود و در بارداری‌های پیشین خود این مشکل را نداشتم. بعد از مشاوره با متخصص از برنامه ورزشی و رژیم غذایی مخصوصی پیروی کردم، اما میزان قندخون من همچنان افزایش می‌یافت، بنابراین دارویی برای کنترل آن به من داده شد. شش هفته پیش از موعد زایمان، مجبور به تزریق انسولین (سه بار در روز) شدم و دو هفته زودتر القای زایمان انجام دادم و زایمانی طبیعی داشتم. وزن فرزندم 4 کیلوگرم بود، اما او هنگام زایمان به کمبود قند دچار بود، بنابراین پنج روز را در مراقبت‌های ویژه گذراند.

البته در معاینه هفته ششم پس از زایمان، میزان قندخون من به حد عادی بازگشت. ولی ابتلا به این بیماری واقعا نگران کننده است، پس باید درباره آنچه طی بارداری می‌خورید و روش زندگی خود بسیار دقت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *