زردی نوزاد

زردی چیست ؟

زردی یکی از بیماری های شایع نوزادان است ،به طوری که نیمی از نوزادان سالم و 80 درصد نوزادان نارس به درجاتی دچار زردی شده و باعث نگرانی و تشویش والدین خود در نخستین روزها و هفته های عمر می شوند.

اما چرا نوزادان به زردی مبتلا می شوند و نشانه ها و روش های درمان  آن چیست ؟

هموگلوبین موجود در گلبول های قرمز بدن ما در نهایت تبدیل به رنگدانه زرد رنگی به نام <<بیلی روبین>> می شود که کبد مسئول دفع این ماده از طریق صفرا به خارج از بدن است.

بالا بودن میزان بیلی روبین خون می تواند ارثی یا نشانه ای از بیماری های کبدی باشد. بتدریج و با افزایش عدد <<بیلی روبین>> مناطق دیگر پوست مانند شکم و اندام ها زرد می شود. بنابراین تشخیص زردی بر اساس مشاهده زردی در پوست و چشمان نوزاد است.

 عوامل زردی

اما از میان علل بروز زردی که بگذریم، وزن کم نوزاد در زمان تولد، نارس بودن ،جنس پسر ،نوزاد مادر دیابتی ،سابقه زردی در نوزاد اول، عدم تطابق گروه خونی و RH مادر و نوزاد ،تغذیه ناکافی نوزاد بخصوص در روزهای اول زایمان به روش  سزارین همگی از عواملی است که می تواند خطر بروز زردی در نوزادان را بیشتر کند.

زردی و عوارضش

در صورتی که مقدار بیلی روبین از حد مجاز تجاوز کند ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای نوزاد در پی داشته باشد. از جمله آنها ،عوارض مغزی شنوایی است.

هر نوزاد زرد باید حتما از سوی پزشک اطفال ویزیت و معاینه شود و در صورت صلاحدید پزشک آزمایش بیلی روبین خون انجام و بر اساس آن تصمیم گیری بر اساس درمان انجام می شود.

چه موقع درمان انجام می شود ؟

در مورد زردی تاکید متخصصان اطفال به تمام خانواده ها این است که ظاهر نوزاد ملاکی برای تشخیص زردی نیست و در صورت احتمال زردی مراجعه به پزشک الزامی است.

با این حال به یکی از اصول درمان استفاده از لامپ های مخصوص به نام لامپ فتوتراپی است.

طول موج این لامپ نور سفید است که با مکانیسم های پیچیده ای سبب کاهش زردی می شود.

نورهای مهتابی کمترین نقشی ندارند

نور آفتاب یا نور مهتابی های معمولی هیچ تاثیری در کاهش زردی و درمان آن ندارد. همچنین در مورد نوع تغذیه مادر ، مصرف غذاهای گرم مانند ادویه یا خرما تاثیری در زردی نوزاد ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *